Ataki paniki – jak sobie z nimi radzić?

W nowoczesnym świecie jesteśmy o wiele częściej narażeni na stres i jego powikłania. Podczas gdy w Polsce schorzenia natury emocjonalnej są nadal nieco spychane za fizyczne dolegliwości, warto jednak mieć na uwadze, że są tak samo istotne. Od prawidłowego działania naszego mózgu zależy wszystko, co robimy, myślimy i czujemy. Nie warto zatem odstawiać na bok własnego zdrowia – nawet jeśli jest tylko – albo aż – w naszej głowie.

Różnego rodzaju emocje i dolegliwości psychiczne nie świadczą o tym, że powinniśmy trafić do szpitala psychiatrycznego, choć w przypadkach tak silnego napięcia psychicznego powinniśmy zastanowić się nad terapią. Oprócz kontaktu ze specjalistą istnieją też inne drogi, by sobie pomóc.

Co to atak paniki?

Ataki paniki nigdy nie występują bez przyczyny. Są reakcja naszego organizmu na silny stres. Gwałtowne emocje powodują silny ból głowy i brzucha, które dodatkowo potęgują niepokój. Napady lekowe są zazwyczaj traktowane jako powikłanie poważniejszej choroby, choć nie jest to regułą. Istnieją też pewne sposoby doraźne, które mogą pomoc w sytuacji nagłej.

Jak wygląda atak paniki?

Nie da się zaplanować ataku paniki w innym terminie ani od niego uciec, jeśli nie dbamy o profilaktykę swojego zdrowia psychicznego. Atakiem paniki nazywamy silny lęk, który na ogól może trwać nawet kilka godzin, choć swoje apogeum osiąga po kilku minutach. Objawami, po których można go poznać, jest silny ucisk w klatce piersiowej, przyspieszony oddech (i problemy z łapaniem oddechu), kołatanie serca, zawroty głowy, pocenie się, a nawet płacz czy silny ból brzucha – podobny do tego towarzyszącego nam przed ważnym egzaminem, tylko zwielokrotniony. Oprócz objawów somatycznych można też wskazać poczucie oderwania od rzeczywistości.

Czy można zapobiec atakom paniki?

Tak naprawdę nie ma żadnej reguły co do tego, kiedy atak paniki może się pojawić. Ciężko jest śledzić jego symptomy, gdyż pojawia się nagle. Z pewnością należy unikać sytuacji wysoko stresujących. Jeśli chcemy zapobiegać atakom paniki, musimy codziennie zatroszczyć się o wyciszenie naszego organizmu. Jeśli czujesz zbyt wielką presję, spróbuj zrezygnować z części obowiązków. Zaleca się też rezygnowanie z substancji pobudzających i wybieranie tych wyciszających (picie ziół zamiast kawy).

Przeciwdziałanie stresowi lub jego potencjalnemu wystąpieniu z pewnością polepszy jakość Twojego życia. Nawet jeśli ataki paniki nie zdarzają ci się często lub był to jednokrotny przypadek, warto przemyśleć dotychczasowy tryb życia. By walczyć z atakami paniki, zaleca się również stosowanie rozmaitych technik relaksacyjnych i podjęcie ćwiczeń fizycznych.

Jak sobie radzić z atakiem paniki?

Osoby, które doświadczyły ataku paniki, często porównują go do ataku serca. Podczas ataku paniki należy skupić się nie na tym, czego doświadczamy, a na własnych myślach – często to one odpowiadają za nagły lęk. Często główną przyczyną jest myślenie katastroficzne, typowe dla osób przechodzących depresję. Należy zatem skupić wszystkie swoje wysiłki na tym, by nie myśleć negatywnie, a uspokajać się w myślach.

Jedną z technik uspokojenia się jest zapewnienie się samego o tym, że się nie zemdleje, gdyż wiele osób, które doświadczają ataku paniki, tego właśnie najbardziej się obawia. Sprawdzając puls i czując, że rośnie, możemy być pewni, że nie zasłabniemy – wraz ze wzrostem ciśnienia krwi maleje ryzyko zasłabnięcia.

Czy ktoś może mi pomóc?

Dobrym pomysłem jest powiadomienie bliskich o tym, że miewa się ataki paniki. Podczas ataku mogą oni próbować Cię uspokoić swoim opanowanym głosem i zapewnić ciche i bezpieczne miejsce, by przejść przez nieuniknione. Mogą też poinstruować Cię w kwestii właściwego oddychania lub oddychać razem z Tobą w odpowiednim tempie.

Najważniejsze to zrozumieć, jak działa nasz organizm i odpowiadać na jego potrzeby. Jeśli cierpimy na powracające ataki paniki, możemy próbować sobie z tym radzić samodzielnie, ale lepsze skutki osiągniemy, szukając profesjonalnej pomocy. Najważniejszą metodą leczenia ataków paniki jest terapia psychologiczna, która pomaga zredukować zaburzenia i odnaleźć traumy. Tylko ich przepracowanie może sprawić, że ataki paniki znikną.

Powiązane wpisy