Otyłość – jak z nią walczyć?

Otyłość – jak z nią walczyć

Otyłość staje się globalnym problemem. Możemy o niej mówić, kiedy tkanka tłuszczowa przekracza około 20% masy ciała u dorosłej osoby. Powodują ją czynniki takie jak nieodpowiednia dieta, genetyka, zaburzenia wywołane innymi schorzeniami czy też brak aktywności fizycznej. Czym dokładniej jest otyłość, jak się objawia i jak ją leczyć?

Co to znaczy „otyłość”?

Warto uświadomić sobie, że otyłość jest chorobą. Cechuje ją nieprawidłowa oraz nadmierna kumulacja tkanki tłuszczowej w organizmie. Zazwyczaj wynika ona z pozytywnego bilansu kalorycznego. Powstaje on w wyniku spożywania zbyt dużej ilości kalorii w porównaniu do ich zapotrzebowania i spalania. Otyłość to wypadkowa czynników takich jak genetyczne, behawioralne, środowiskowe oraz społeczne. Najlepszym sposobem na stwierdzenie, czy cierpimy na otyłość, jest wyliczenie tak zwanego wskaźnika BMI (Body Mass Index). Do jego obliczenia potrzebne są tylko dwie wartości: masa ciała oraz wzrost. Wzór na obliczenie wskaźnika to BMI=kg/m2, jednak w Internecie znajdziesz wiele kalkulatorów, które obliczą go za Ciebie. Wynik możesz porównać z danymi w tabeli, dzięki której uzyskasz jego interpretację mówiącą, czy masz prawidłową masę ciała, nadwagę czy otyłość i jakiego ona jest stopnia.

Jak poradzić sobie z otyłością?

Podstawą walki z otyłością jest przejście na zbilansowaną dietę. Staraj się spożywać posiłki o tych samych godzinach i – oczywiście – zrezygnuj z fast foodów. Słodkie, gazowane napoje również lepiej odstawić. Spożywaj od 4 do 5 posiłków dziennie, co mniej więcej 3 godziny. Zaopatrz swoją kuchnię w warzywa i owoce, zamień cukier na bezkaloryczny erytrytol, słone przekąski na orzechy i suszone owoce. Zrezygnuj z białego pieczywa i makaronów – zamień je na pełnoziarniste odpowiedniki. Przejadanie się może być również sposobem radzenia sobie ze stresem lub traumą. Wówczas warto skorzystać z pomocy specjalisty, który pomoże zadbać o głowę. W pracy nad jadłospisem pomoże dobry dietetyk (https://poradnia-harmonia.pl/dietetyk-warszawa/). Nie tylko podpowie jak prawidłowo się odżywiać, ale także zleci kontrolne badania i będzie wspierał na tej trudnej drodze walki z chorobą. Warto pamiętać również o ćwiczeniach fizycznych. Nie rozpoczynaj od morderczych treningów. Intensywność ćwiczeń zwiększaj stopniowo. Każdy ruch jest dobry – nawet krótki spacer. Wybieraj aktywności, które sprawiają Ci przyjemność – basen, nordic walking, gry zespołowe czy taniec również dobrze wypłyną na Twoje zdrowie.

W walce z otyłością bardzo istotne jest wsparcie bliskich oraz specjalistów. Pamiętaj, że to choroba, która może być dziedziczna, dlatego warto zadbać o odpowiednią praktykę. Warto zadbać o dobre relacje z jedzeniem – nie traktować go jako nagrodę czy sposób radzenia sobie z negatywnymi emocjami. W takim przypadku pomoc fachowców będzie nieoceniona.

Powiązane wpisy